21st Century Skills
Een term die de laatste tijd steeds vaker wordt gehoord.
Maar wat houden die 21st century skills, in gewoon Nederlands '21ste eeuwse vaardigheden' nu eigenlijk in?
Hieronder een toelichting.
Deze 'roos' geeft weer welke skills bedoeld worden.
Lees verder voor een toelichting per skill, per vaardigheid.
Creatief denken
Creatief denken houdt in dat je op je eigen manier een oplossing kunt vinden voor een bestaand probleem. Je leert denken in mogelijkheden. Je ontwikkelt daarbij het zelfvertrouwen om dingen uit te proberen en jezelf te evalueren.
Probleem oplossen
Door iets te maken, ervaar je dat je het zelf kan. Door te doen, door creatief te denken (zie hierboven), door te onderzoeken leren kinderen oplossingen voor problemen en vraagstukken te vinden.
Computational thinking
Het gaat hierbij om creatief denken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. Wat daaraan bijdraagt is het leren van een programmeertaal - dat draagt bij aan het begrip van de mechanismes achter technieken en apparaten.
Informatievaardigheden
Het kunnen zoeken, vinden, beoordelen en gebruiken van informatie. Dat begint al bij het nadenken over wat je eigenlijk wilt zoeken.
ICT-basisvaardigheden
Het gaat onder meer om de omgang met en het kunnen inzetten van computers en apparaten. Maar wat weleens vergeten wordt is dat het veel meer omvat. Techniek is overal aanwezig tegenwoordig: als je met de trein reist gebruik je een ov-chipkaart, in de stad maak je gebruik van openbare wifi-netwerken en zelfs in je wasmachine zit een chip.
Mediawijsheid
Mediawijsheid staat voor het slim en verantwoord om kunnen gaan met online en offline media. Je moet daarbij doorhebben hoe media jouw dagelijks leven beïnvloeden en hoe je er het beste uit kan halen - voor jezelf en voor anderen.
Communiceren
Een groot deel van de communicatie is tegenwoordig een combinatie van beeld en woord. Dat gaat veel verder dan de meesten doorhebben. Leerlingen leren bijvoorbeeld via YouTube. Waarschijnlijk is het juist die combinatie van bewegend beeld en gesproken tekst die deze communicatie sterk maakt en leerlingen helpt. Communicatie gaat over alle mogelijke manieren waarop je in contact bent met anderen.
Samenwerken
Je moet vooral veel kunnen delen en vertellen waar je mee bezig bent, vragen durven stellen, je kwetsbaar opstellen, openstaan voor kritiek, nieuwsgierig en eerlijk zijn. Je hoeft geen goede vrienden te zijn; als je maar kan samenwerken. Samenwerken vraagt veel van de overige 21ste eeuwse vaardigheden.
Sociale & culturele vaardigheden
Het begint bij zelfkennis, bij het onderzoeken en in perspectief plaatsen van je eigen ideologie, culturele identiteit en kennis. Maar dat betekent ook dat je moet kunnen inzien dat je bepaalde kennis mist en dat je het moet durven toegeven als je hulp nodig hebt.
Zelfregulering
Zelfregulering is het vermogen om een taak of proces doelgericht te kunnen voltooien en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen handelen.
Kritisch denken
Hierbij komt het vooral aan op de vaardigheid om op een andere manier ergens naar te kunnen kijken, vanuit verschillende perspectieven. Als er bijvoorbeeld een belangrijke gebeurtenis plaatsvindt, staan alle nieuwsfotografen meestal aan dezelfde kant. Maar er is er altijd eentje die juist vanuit een andere hoek unieke foto's weet te maken.
Voor al deze vaardigheden geldt, dat ze mniet los gezien moeten worden. Er is veel samenhang. De volgorde waarins ze in de 'roos' gepresenteerd worden is niet helemaal toevallig gekozen. Voor elke vaardigheid geldt, dat de vaardigheden links en rechts er naast er een sterke invloed op hebben.
Meer informatie is te vinden op Kennisnet.