Dit zijn wij in een notendop:
De Beatrixschool is een openbare basisschool voor nieuwsgierige kinderen, ouders, leerkrachten...
Onze slogan:
Beatrixschool, school voor nieuwsgierige kinderen
Onze kernwaarden:
- niet apart, maar samen: leerlingen, ouders, school
- op onze school heerst een professionele cultuur
- op onze school hebben we oog voor het individuele kind
- op onze school helpen we de kinderen hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen
- op onze school hebben we oog voor de ouders/verzorgers (klantgericht, ouders als educatieve partners)
Onze parels:
- coachgesprekken (educatief partnerschap) kind-ouders-leerkracht
- IOP (individueel ontwikkelplan) voor iedere leerling
- werken in PLG's (professionele leergemeenschappen: leerkrachten werken samen in onderzoeksteams)
- Binnen het cluster Beatrixschool-Rolpaal werken we met een aantal geschoolde specialisten die leerkrachten
ondersteunen en beleidsvoorbereidend werken. Te denken valt aan de zorgspecialist, de rekenspecialist, de
taalspecialist, de ict-specialist, de hoogbegaafdheidsspecialist. - HGPD (handelingsgerichte procesdiagnostiek), waarin school,ouders en orthopedagoog samen optrekken in
de begeleiding van leerlingen met specifieke zorgbehoefte.
Missie
Onze school is een openbare basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. We werken nauw samen met kinderopvang en bso, welke eveneens in ons schoolgebouw gevestigd zijn.
Wij hanteren een groepsdoorbrekend concept, waarbij leerlingen deels werken in stamgroepen, deels in niveaugroepen.
Daarbij staan de 21e eeuwse vaardigheden, talentontwikkeling en educatief partnerschap centraal.
Onze schoolstaat open voor alle leerlingen (alle religies,levensovertuigingen) die aangemeld worden door hun
ouders/verzorgers (tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q.het
juiste onderwijs niet kunnen bieden). We stellen ons ten doel onze leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen die hen helpen te participeren in een snel veranderende samenleving. Toekomstbehendig.
Om de kinderen optimaal te helpen bij hun ontwikkeling stellen we ons als doel:
- Wij hebben oog voor het individu
- Wij benaderen elkaar met wederzijds respect
- Wij stimuleren zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid
- Wij stimuleren een nieuwsgierige, onderzoekende en kritische houding
- Wij helpen reflecteren op het leren
- Wij hebben aandacht voor de vaardigheden van de toekomst met de middelen van vandaag
Visie
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking.
Wij zijn een school waar een juiste balans is tussen individuele groei en je samen met anderen ontwikkelen.
Wij geloven erin dat je leert als je betrokken bent. De maatschappij vraagt om ondernemende mensen, die hun eigen keuzes durven te maken en die trots zijn op wie ze zijn. Niemand is hetzelfde en daarom werken wij altijd vanuit authenticiteit.
Gelet op de didactiek vinden we daarom de volgende zaken van groot belang:
- interactief lesgeven
- de leerlingen betrekken bij het onderwijs en medeverantwoordelijk maken voor hun eigen ontwikkeling (eigenaarschap)
- onderwijs op maat, differentiatie (ook in het kader van talentontwikkeling)
- gevarieerde werkvorm en hanteren (variatie = motiverend), waaronder coöperatieve werkvormen
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- kinderen zelfstandig laten werken
- inzet van ict ten behoeve van de ontwikkeling van onze kinderen.
Visie op leren
Kinderen leren wanneer ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen snel zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt o.a.gebruik gemaakt van de verlengde instructie. Kinderen die meer aan kunnen dat het basisaanbod, bieden we extra uitdaging.
Bij de instructielessen zetten we specialismen van onze leerkrachten zo optimaal mogelijk in.
Het leren kan extra uitdagingen met zich meebrengen, wanneer leerlingen extra ondersteuningsbehoeften hebben.
Voor deze kinderen is een eenduidige en doeltreffende zorgstructuur opgezet.
Bovenstaande betekent, dat we het leren van onze leerlingen zoveel mogelijk personaliseren.
Geen kind is immers gelijk.
Onze ijkpunten
Op de Beatrixschool wordt plan- en doelmatig gewerkt volgens een heldere zorgstructuur. Hiermee komen we optimaal tegemoet aan de leerbehoeften van onze leerlingen, door planmatig te werken met individuele ontwikkelplannen en waar nodig handelingsplannen. Maar ook door op basis van analyse zowel de individuele leerbehoeften van onze leerlingen als de ontwikkelingsbehoefte van onze school vast te stellen.
We maken hierbij onder meer gebruik van de expertise van onze interne begeleider, onze taalcoördinator, onze rekencoördinator en onze hoogbegaafdheidsspecialist. De analyse van de (leer-) ontwikkeling van onze leerlingen gebeurt via een zogenaamde drieslag: analyse op leerling- en groepsniveau, analyse op groeps- en bouwniveau, analyse op bouw- en schoolniveau.
Onze locatiecoördinator is opgeleid tot hoogbegaafdheidsspecialist. Zij coördineert het beleid m.b.t. meer- en hoogbegaafden. Dit krijgt onder meer vorm bij 'Sophia' (grieks voor: wijsheid). Kinderen van de groepen 3 t/m 8 krijgen binnen dit specifieke aanbod verdieping en verbreding aangeboden. Bij Sophia wordt projectmatig gewerkt aan allerlei onderwerpen. De Beatrixschool is één van de locaties binnen Op Kop waar een 'Sophia-klas' draait.
Ook voor de zogenaamde 'doeners' bieden we extra aanbod. We doen dat in de zogenaamde 'OpMaat-klas'. De Beatrixschool is één van de locaties binnen Op Kop waar een 'OpMaat-klas' draait. De lessen in de OpMaat-klas worden wekelijks verzorgd door één van onze leerkrachten.
Een heldere structuur t.a.v. het analyseren van onze resultaten draagt verder bij aan het bieden van de juiste zorg op de juiste plaats.
De Beatrixschool werkt aan een optimale afstemming tussen onderwijs en opvang, zodat er rust komt in de dagindeling van kinderen en hun ouders en er een soepele, doorgaande lijn gerealiseerd wordt. Inhoudelijk en pedagogisch wordt een verbinding gelegd. Samen zorgen de partners voor stabiliteit, veiligheid en continuïteit. Alle talenten van de kinderen worden aangesproken en de ontwikkelingskansen vergroot.
Binnen ons gebouw biedt Trix Kinderopvang opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Binnen deze opvang krijgen de peuters een specifiek peuterprogramma aangeboden.
Voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door BeaZo.
Zowel Trix Kinderopvang als BeaZo zijn onderdeel van Stichting Kaka, met wie we een nauwe samenwerking hebben.
Tussenschoolse opvang is op onze school niet van toepassing, omdat we een continurooster hanteren.
Middels regelmatig overleg over de actuele stand van zaken, de ontwikkelingen en de ontwikkelingswensen wordt een optimale samenwerking gerealiseerd. Dankzij deze ontwikkelingen kunnen we onze ouders nu een compleet dagarrangement bieden voor kinderen van 0 t/m 12 jaar.
Stichting Op Kop
De Beatrixschool maakt deel uit van Stichting Op Kop. Binnen onze stichting zijn we eveneens volop in ontwikkeling. Het Strategisch Beleidsplan van Op Kop is daarbij leidend.
Welke ontwikkelingen, netwerken en dergelijke binnen Op Kop draaien kunt u lezen in dit magazine: