Oog voor Talent
Iedereen heeft talenten. Liggen die bij de één op het terrein van rekenen of taal, zal dat bij een ander wellicht meer op het creatieve vlak zijn.
Een belangrijke pijler in onze visie is hier oog voor te hebben. En er ook zo optimaal mogelijk aan tegemoet te komen uiteraard.
Want is het niet zo, dat ieder mens uiteindelijk keuzes zal maken die passen bij de specifieke talenten?
Bijvoorbeeld bij het kiezen van een beroep?
En is dat alleen al niet meer dan genoeg reden onze kinderen te helpen hun talenten optimaal te ontwikkelen?
We geven daar op de Beatrixschool op diverse manieren daadwerkelijk handen en voeten aan.
IOP
Dat begint met het IOP, het individueel ontwikkelplan.
In dit plan beschrijven we de belemmerende en stimulerende factoren van de leerling. Wat helpt enorm bij de ontwikkeling en wat kan juist remmend werken? Een manier om de talenten in beeld te brengen èn er op in te spelen.
Dat is overigens niet hetzelfde als een opsomming van zaken die de leerling goed of minder goed kan. Het is juist een beschrijving van kindkenmerken, omgevingskenmerken en randvoorwaarden die van invloed zijn op de ontwikkeling.
In het IOP beschrijven we ook de doelen die we voor en met het kind nastreven. Wat zijn de speerpunten voor de komende periode? Waar leggen we accenten? Waar bieden we extra ondersteuning en welke? De input voor het IOP levert de leerling in de eerste plaats zelf. Door te laten zien wat hij kan en wat hij nog moeilijk vindt. Door aan te geven waar knelpunten liggen en waar het juist soepeltjes verloopt. Maar ook de ouders leveren input. Door aan te geven hoe zij de ontwikkeling van hun kind zien, waar zij kansen en bedreigingen zien en dergelijke. De leerkracht levert uiteraard ook input en is uiteindelijk ook degene die het IOP opstelt. Vanuit de verantwoordelijkheid die hij draagt voor de ontwikkeling van zijn leerlingen. Het IOP wordt besproken in het coachgesprek en vastgelegd in de leerlingadministratie en het portfolio. Door een voortdurende evaluatie en bijstelling ontstaat een cyclisch proces.
Door de doelen scherp te stellen, door de juiste begeleiding op het juiste moment te bieden, door rekening te houden met het feit dat niet alle kinderen op dezelfde manier leren. Zo realiseren we een onderwijsconcept dat gericht is op gepersonaliseerd leren. Maatwerk.
We zijn immers nooit uitgeleerd?
De gemiddelde leerling
Die bestaat natuurlijk niet. De ene leerling heeft extra ondersteuning nodig op één of meer terreinen, de ander extra uitdaging.
Geen kind, geen mens is hetzelfde...gelukkig.
Op die verschillen spelen we zo goed mogelijk in op de verschillen in leer- en instructiebehoeften.
Daarvoor zetten we verschillende instrumenten in.
Didactisch Ontwerp
Het didactisch ontwerp is feitelijk ons weekrooster. Hierin beschrijven we per week, welke instructielessen (workshops) er ingepland zijn op de verschillende niveaus en welke stof hier wordt aangeboden. Doordat we de didactische ontwerpen wekelijks vaststellen, zijn we in staat erg snel bij te sturen waar nodig. Op groepsniveau (niveaugroep) èn op individueel niveau.
Leerlingzorg
We werken gestructureerd aan de leerlingzorg. Dat begint met het gebruik van de juiste, genormeerde, observatie- en toetsinstrumenten. Instrumenten die we gebruiken om de ontwikkeling te monitoren en te analyseren. Waarom gaat dat ene aspect zo geweldig goed, waarom verloopt dat andere aspect stroever? Door op zoek te gaan naar antwoorden op deze waarom-vragen zijn we in staat zo optimaal mogelijk ondersteuning en uitdaging te bieden. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in instructies op een ander niveau, de inzet van extra middelen en de inzet van extra begeleiding. Vanuit de school zelf of met hulp van externen.
Dat geldt voor leerlingen die moeite hebben met een deel van de leerstof, maar ook voor leerlingen die juist extra verdieping en uitdaging nodig hebben. Voor die laatste groep hebben we Sophia in het leven geroepen.
Sophia
Sophia is ons aanbod aan meerpresteerders. We hebben het dan over die leerlingen die zelfs aan de extra opdrachten binnen de leerstof niet voldoende hebben. Die behoefte hebben aan meer uitdaging, waar ze op andere manieren hun tanden in kunnen zetten.
Kinderen die hiervoor in aanmerking komen, op basis van observaties, de leerresultaten en de bevindingen van SiDi, krijgen een uitnodiging. Wanneer ouders instemmen, gaan deze kinderen onder de velugels van onze hoogbegaafdheidsspecialist projectmatig aan de slag. Oh ja, SiDi is een screenings-instrument waarmee meerbegaafdheid in beeld gebracht kan worden. We hanteren dit instrument schoolbreed, vanaf het moment dat de leerling start in groep 1.
Akropolist
Akropolist is een aanbod, vergelijkbaar met Sophia. Dit wordt verzorgd door het voortgezet onderwijs en is bedoeld voor leerlingen van groep 8, die daarvoor in aanmerking komen. Op basis van vergelijkbare argumenten als bij Sophia.
OpMaat
De OpMaat-groepen van Stichting Op Kop zijn een voorziening om meer praktisch ingestelde leerlingen voor een dagdeel per week onderwijs op maat te bieden. In deze klassen wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen.
De groepen worden begeleid door gespecialiseerde leerkrachten, Mathilde Benak en Adriaan van Wezep.
De leerlingen van de OpMaat-groepen werken als ze in de OpMaat-groep zijn voornamelijk aan praktische vaardigheden. De richtingen Groen, Techniek, Koken, Verzorging zoals ze in het voortgezet onderwijs worden aangeboden zijn via lesbrieven opgenomen in het OpMaat-aanbod.