Σοφiα - Sophia
Sophía is de naam van ons project meerpresteerders. Het voorziet in een uitdagend aanbod voor leerlingen die bovengemiddeld presteren.
Onder aansturing van onze hoogbegaafdheidsspecialist, Willeke Mos, zijn we een aantal jaren geleden gestart met dit project op de Beatrixschool.
Inmiddels is Sophía binnen de hele Stichting Op Kop uitgerold.
De Sophíaklassen van Stichting Op Kop zijn een voorziening om meer- en hoogbegaafde leerlingen onderwijs op maat te bieden. In deze klassen wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van deze kinderen. Al deze groepen worden begeleid door gespecialiseerde leerkrachten.
Het Griekse woord Sophía betekent wijsheid. In het Hebreeuws betekent hetzelfde woord uitzicht. Verder kijken, meer kunnen zien, op een andere manier kijken. Als je dat combineert met het woordje wijsheid: veel weten, veel bedenken, veel combinaties maken, verder kijken dan je neus lang is, goed naar anderen luisteren… dan krijg je een ander perspectief, zodat je veel meer dingen ziet dan je in eerste instantie zag. Vanuit dit perspectief is ook het logo van de Sophíaklassen ontworpen.
Binnen Stichting Op Kop wordt gewerkt met SiDi-PO. Dit is een instrument, waarmee meer-en hoogbegaafde leerlingen kunnen worden gesignaleerd. Samen met de toetsgegevens, het beeld van de leerkracht en ouders, wordt vastgesteld wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn. Indien nodig wordt het onderwijsaanbod binnen de groep aangepast. Dit kan middels het compacten en/of verrijken van de leerstof. Vervolgens wordt er verrijking geboden (binnen Stichting Op Kop wordt hiervoor gebruik gemaakt van Levelwerk).
Voor een kleine groep leerlingen blijkt dit niet voldoende. Zij hebben extra begeleiding en/ of uitdaging nodig om daadwerkelijk tot ontwikkeling te komen. Wie niet uitgedaagd wordt om zich te ontwikkelen, zal de drang om door te zetten op den duur verliezen. Het leerstofaanbod moet zo zijn dat de leerling voldoende wordt uitgedaagd om te kúnnen leren en te léren leren. (Hoog)begaafde leerlingen hebben niet genoeg aan de reguliere stof op school. Omdat ze dingen vaak al vanzelf kunnen, is het lastig om een goede werkhouding te ontwikkelen. Omdat ze weinig moeite hoeven doen om de lesstof te begrijpen, ontwikkelen ze weinig of geen leer- of studievaardigheden, welke zij in het voortgezet onderwijs juist zo nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen. Doordat ze minder gemotiveerd kunnen raken of er te gemakkelijk over gaan denken, kunnen zij zelfs onder het niveau van de groep gaan presteren (onderpresteren) en soms zelfs gedragsproblemen gaan vertonen. Voor deze leerlingen biedt deelname aan een plusklas net dat stukje extra, waar in een reguliere groep vaak geen ruimte voor is. Tevens ontmoeten deze leerlingen in de Sophiaklas ontwikkelingsgelijken.
In de Sophíaklas wordt gewerkt vanuit de 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling' van het SLO. De (hoofd)vaardigheden waaraan wordt gewerkt zijn:
· Creatief denken
· Analytisch denken
· Kritisch denken
· Denken over denken
· ICT-vaardigheden
· Zelfsturing
· Zelfinzicht
· Motivatie
· Samen leren
· Communiceren
Alle Sophíaklassen van Stichting Op Kop zijn ‘bovenschools’, dit houdt in dat de klassen toegankelijk zijn voor kinderen van verschillende scholen.
De Sophíaklas is op:
Maandag 8.30-10.30 groep 7, 8 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Marijn Vording
Maandag 11.00-13.45 groep 5,6 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Marijn Vording
Dinsdag 8.30-10.30 groep 3,4 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Marijn Vording
Dinsdag 11.00-13.45 groep 3,4 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Marijn Vording
Donderdag 8.30-10.30 groep 3,4 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Christiaan Schaart
Donderdag 11.00-13.30 groep 5,6 Beatrixschool, Steenwijk - Leerkracht: Christiaan Schaart
Samen met OpMaat (zie webpagina) bieden we zo een extra aanbod voor zowel de denkers als de doeners onder onze leerlingen.
Kennis biedt inzicht, maar wijsheid geeft uitzicht